Sommerferie, del 2

.. Og så kom vi til feriehytten i Ebeltoft. Sidste år var vi i Silkeborg og i Seawest – og de er alle en del af det der Landal ferieby. Vi er ret vilde med idéen om, at det hele er samlet ét sted; legeområder, underholdning, bademuligheder, legeplads og alt mulig andet. Og da Ebeltoft bare er en skide hyggelig by.. Ja, så var det lidt oplagt, at det var der turen skulle gå hen. Selvom det ikke var badeland, men svømmehal var Matti nu alligevel godt tilfreds. Og hvor var området dog lækkert! Det er jo bygget op på øer, så man er omringet af vand og det gør det bare SÅ idyllisk. Ude foran vores terrasse var der vand, hvor der indimellem kom både forbi. Vi havde også en bådebro, hvor vi fik fodret en masse ænder – og seriøst, det var bare skide hyggeligt! Og udsigten, wauw! Vi boede sådan lidt langt væk fra kiosk og svømmehal, så når vi skulle derhen fik vi mulighed for at gå og kigge på alle de flotte både – og kigge efter fisk i vandet!

Vi var så heldige, at vi havde Mattis farmor og farfar til overnatning en nat – og derefter overnattede mormor og morfar også en enkelt nat. Matti elsker dem og at bruge tid med dem, så det var helt fantastisk de ville komme på besøg hos os. Også selvom det var så langt væk hjemmefra.

Imens farmor og farfar var her, var vi en tur inde i Ebeltoft by. Her kiggede vi butikker, var på et gammelt museum om hvordan man lavede garn i gamle dage og spise lækre pizzaer til frokost. Derefter var vi også en tur på havnen og se både og – selvfølgelig – et glimt af Fregatten Jylland. Det var en super hyggelig tur – også selvom det var en million grader.

Dagen efter kom mormor og morfar. Her vi gik en tur ned til slusen og fik en is – og var på krabbejagt (selvfølgelig). Både Claus og min far er ret skøre med det og det smitter så meget af på Matti – så han synes jo bare det er fedt. Men jeg er ikke i tvivl om, hvem der hygger sig mest. Det er ikke nødvendigvis Matti. Dagen efter kørte min mor og jeg ind til Ebeltoft og købte rundstykker, som vi nød udenfor i det gode vejr. Her planlagde vi at vi skulle en tur i Kattegatcentret (men det får I lige i et andet indlæg). Men først en tur i svømmehallen (selvfølgelig)! Da vi havde spist aftensmad og hygget lidt, tog mine forældre hjem igen. Det var simpelthen så hyggeligt at have besøg af dem.Da alle bedsteforældrene var taget hjem – ej, det lyder også lidt vildt, haha – var det kun os tilbage igen. Vi brugte en dag på en tur i Ebeltoft igen (primært fordi jeg ville have en sort top.. som jeg så ikke fik købt) – men også fordi det bare er en super hyggelig by at gå rundt i; gaderne og bygningerne er gamle, kigget man ud i horisonten kan man kun se vand og der er bare en super god atmosfære. Resten af dagen gik med at bade i svømmehallen og lege på legepladsen. Vi brugte også en dag i Grenå, hvor Matti fik lov at bruge sine feriepenge på lidt legetøj – og mor her fik brugt lidt penge på hårprodukter og tøj.. Og vi endte selvfølgelig i svømmehallen igen igen. Vi var også en tur ved stranden, men det er altså bare ikke strand, som man kender det fra vestkysten – der var virkelig meget tang i vandet, hvilket ikke var ret lækkert at bade i.

Og jeg siger det bare.. Men der er altså mange mange andre ting, som er sjovere at lave end at køre 2,5 time hjem i 27graders varme. Fx er det sjovere at bade, eller.. lege.. Eller.. i hvert fald ikke køre bil. Men hjem skulle vi jo i hvert fald. Og turen gik egentlig også ganske fin; Matti faldt i søvn i bilen (pokkers), så Claus og jeg kunne lege karaoke hele vejen hjem.

Jeg simpelthen nødt til at slå et slag for iskaffe! Hvis du endnu ikke har prøvet det, så kom igang. Jeg kan fortælle, at den de har hos Circle K er virkelig lækker (og en smule dyr). Jeg har aldrig drukket kaffe i mit liv, men det har jeg lært på vores ferie. Jeg startede dog med en halv kop kaffe og så fylde op med mælk og det var nu slet ikke så tosset. Men iskaffe? Jeg sværger, det smager bare pisse godt! Så jeg har lokket Claus til at købe en karamel sirup til mig, så nu kan jeg også lave dem hjemme – jatak!

Nu er det lørdag aften. Jeg er faktisk på vej i seng, for jeg er åndssvagt træt.. Men jeg ville lige have postet det her indlæg først. I morgen tager Matti og jeg og kører et smut til Fyn, hvor mine forældre er på ferie. Så hapser vi lige en overnatning hos dem.