Filmanmeldelse: Beowulf

Resume fra Kino.dk (link):
Det 6. århundrede. Dengang da verden var fyldt med helte og monstre, eventyr og tapperhed, guld og hæder. En exeptionel kriger, Beowulf, kommer for at redde det danske kongedømme fra tilintetgørelsen fra et ukristeligt monster, der skaber død og kaos i det iskolde land. Deres episke sammenstød smeder den tidløse legende om Beowulf.

Det danske kongedømme bliver regeret af Kong Hrodgar (Anthony Hopkins) med Dronne Vealteov (Robin Wright Penn) ved sin side. Deres arrangerede ægteskab blev indgået i en ung alder, og kongen er hende ikke tro. Han lever et muntert og sorgløst liv med mange kvindelige fristelser. Men en skjult hemmelighed kommer tilbage for at plage ham i form af monsteret Grendel (Crispin Glover).
Grendel er et nådesløst udyr, der har tortureret og fortæret befolkningen, og efterladt resten af kongedømmet i en konstant frygt. Kong Hrodgar hidkalder derfor den store kriger Beowulf (Ray Winstone) til at hjælpe sig.
Efter at have befriet kongedømmet fra det barbariske monster bliver Beowulf berømt. Hans navn genlyder over hele kongedømmet og mange sange bliver sunget om hans heltemod. Men hans skæbne blev allerede fastlagt, da han indgik en handel med Grendels Moder (Angelina Jolie), en nådesløs ondskabsfuld, men samtidig vanvittig forførende smuk kvinde.
‘Beowulf’ er en animationsfilm af Robert Zemeckis langt ud over det sædvanlige.
Trailer til filmen
Min anmeldelse:
Jeg må indrømme at jeg var rigtig skuffet over denne film. Jeg havde en idé om at den var super god, men den levede slet ikke op til mine forventninger. Det kan selvfølgelig godt skyldes, at jeg hele tiden har troet at filmen ville være noget i stil med ‘Ringenes Herre’ og det er den langt fra. Jeg må indrømme, at dette er en af de film hvor jeg ser den og så tænker jeg ikke mere over den. Altså, den har ikke gjort et særligt indtryk på mig, udover at gøre mig lidt skuffet.
Derudover vidste jeg heller ikke på forhånd, at det rent faktisk er en animationsfilm. Så da kæresten og jeg begyndte at se filmen, fik vi os noget af en overraskelse (og ikke en af de gode). Jeg synes det er ærgerligt det er en animationsfilm, men jeg kan samtidig godt se at det måske var nødvendigt for at skabe de effekts der er i filmen.
Lad os tale lidt om historien i filmen – som også er lidt underlig. Den starter med at der er en konge, som har nogle hemmeligheder. Han har nemlig skabt fred med ‘monstrene’ ved at give dem et guldhorn, men da han finder guldhornet bryder helvedet løs. Dette sker to gange i historien, hvor man efter første gang, jo allerede ved hvad der vil ske .. Lidt ærgerligt, at den er så forudsigelig.Altså, filmen var da meget hyggelig at se. Animationerne var okay gode, og der var et fedt spændingsmoment i filmen. Men det er ikke en film jeg har intentioner om at skulle se igen. Jeg giver denne film 2 stjerner, da jeg ikke synes den er helt vild fantastisk. Den var meget underholdende og der er også nogle gode scener i filmen. Men det er ikke en film jeg ville se igen, og jeg er meget glad for at jeg ikke brugte 70kr. på at se den i biografen (da den var der i 2007), for det synes jeg bestemt ikke den er værd.

Har du set filmen? Hvad synes du?